Våra tjänsteområden / Solutions / Målgruppsurval
Vi hjälper dig!
Målgruppsurval – postala utskick
Ju mer du känner till om dina kunder, desto bättre kan du rikta ditt erbjudande så att det väcker intresse när det landar i deras brevlåda. Med högre träffsäkerhet och effektivare budskap ger du kampanjen förutsättningar till större framgång och bättre ekonomi.
Idag kan du få reda på mycket relevantare och mer detaljerad information om dina kunder än någonsin förr. Genom TMGs egna verktyg får du tillgång till marknadens bästa databaser samtidigt som du kan få faktan sorterad så att du kan skapa den perfekta mediemixen för just ditt företag. Tex går det att maximera effekten av ett DR-utskick genom att ligga redo med ett direkt uppföljande utskick via epost, sms och sociala kanaler. Vi hjälper dig!

ADR – Adresserad direktreklam på individnivå
Innan du skickar postal adresserad reklam bör du analysera vem du riktar kommunikationen till. Hur ser målgruppen ut, var bor de, hur stor är sannolikheten att de kommer att attraheras av dina produkter/tjänster? Och vilket erbjudande kan du locka dem med?
Har du ett kundregister som inte uppdaterats på länge, måste det ses över så att du inte skickar din reklam till personer som avlidit eller flyttat. Vi kan hjälpa dig att ta fram din målgrupp på flera olika sätt. På hushålls- och personnivå samt via t ex kommun, postort eller län. Du kan också få reda på köpkraft, utbildningsnivå och andra mjuka variabler. Du kanske specifikt vill nå bostadsrättsföreningar eller hundägare? Genom en analys av din befintliga kundstock kan vi sedan hjälpa dig att skapa utskicket med ett budskap som känns både relevant och personligt. Jobbar du B2B kan du dels utgå ifrån ett befintligt adressregister eller söka på branschkoder, omsättning, antal anställda, etc, för att filtrera fram den kundprofil du vill nå.
TMG är återförsäljare till Sveriges största adressleverantörer och vi har god kunskap om regelverk såsom GDPR etc och vilken leverantör som passar bäst för ditt utskick.

Urval – Hitta mottagare
Genom vår webbaserade tjänst, TMG Urval, kan du enkelt hitta adresser till din utvalda målgrupp för postala utskick. Den geografiska spridningen kan väljas utifrån mittpunkt, adress eller rita på karta.
Mittpunktssökning
Ange i en adress, en mittpunkt, som urvalet ska utgå ifrån, t ex din butiksadress. Därefter anger du önskat antal adresser, t ex 500 st. Systemet plockar då fram de 500 närmsta adresserna runt mittpunkten enligt de kriterier du specificerat. Den geografiska cirkeln kring mittpunkten ökar ju fler kriterier som läggs till. Adressantalet är däremot alltid angivna antalet, tex 500 st.
Adressökning
Här fyller du i exakta adresser för urvalet, t ex Frejgatan 4 till 20, jämna nummer. Det går även ange ett helt postnummer-område. Flera adresser kan läggas till i samma urvalssökning. Om inget adressantal anges, plockas samtliga personer fram från valda adresser. Om ett adressantal anges, t ex 400 st, slumpas adresserna inom antalet.
Rita på karta
Genom att rita ut koordinater ringar du det område där du vill att urvalet ska göras. Om inget adressantal anges, plockas samtliga personer fram från inringade området. Anger du ett adressantal, t ex 400 st, slumpas adresserna inom området.
Ytterligare sökkriterier kan läggas till i alla typer av urval som tex:
- Bostadsstyp (bostadsrätt, hyresrätt eller villa)
- Ålder
- Kön
- Inkomst (Finns i databas men kan krävas tilläggsavtal)

Webassist – Oadresserad reklam
Webassist är ett verktyg som kan ta hand om hela DR-kampanjer, för alla butiker, oavsett hur många eller hur utspridda ni är. Det gör urval och hanterar utskick av träffsäker ODR samt tar hand om beställning och distribution av kampanjmaterial till butikerna så att alla får sina skyltar i tid.
Varför dela ut reklam till alla hushåll på en ort om din målgrupp kanske bara finns i delar av den? För oadresserad reklam använder vi verktyget WebAssist som tar fram statistik på t ex ålder, kön, antal barn, boendeform och köpkraft. Informationen analyseras och filtrerar fram de postnummerområden där du återfinner flest ur din önskade målgrupp. Är du osäker på din målgrupp kan vi med hjälp av din befintliga kundstock göra mätningar i kassan, eller med tillgång till ditt kundregister, få fram en bild av hur din kund ser ut och därigenom hitta tvillingkunder inom andra postnummer.

Effektmätning
Vad fungerar och vad fungerar inte när det gäller din marknadsföring? Sluta gissa, vi har verktyg som ger dig fakta. En enkel och effektiv ”första hjälpen” inför framtidens aktivitetsplanering.
Vi erbjuder ett kraftfullt och tillförlitligt mätsystem för butiker/kedjor (ROMI – return of market investment). Utifrån ditt unika målgruppsurval och utskick i Webassist räknar vi fram effekten av marknadsföringskampanjen genom att sätta besöksräknare vid entrén och analysera statistik från kassasystemet. Då får du både reda på hur många som besöker din butik och hur många som är betalande kunder.

