Vi presenterar

Apoteket

Taberg media group mingel apoteket

Vi är numera en kreativ partner som behöver en tomteverkstad som kan hjälpa oss, trolla lite och förverkliga våra idéer. Då vill vi inte bara ha ett tryckeri utan också ett bollplank som vi kan lita på i alla lägen. Som klarar av att ta hand om helheten, även med plock och distribution, när vi kommer med snabba gerillakampanjer.

Patric Wahlqvist
Chef Creative Studio
Apoteket

Apotekets egen Creative Studio har vuxit med ansvaret

Efter fem års successiv utfasning valde Apoteket 2021 att klara sig helt utan extern reklambyrå och satsa fullt ut på sin inhousebyrå. Sedan dess har verksamheten vuxit sig allt starkare.

Idag hanterar Apoteket Creative Studio såväl strategi som idéarbete och produktion för både tryckta och digitala medier. Patric Wahlqvist som är Chef Creative Studio svarar gärna på några frågor om hur arbetet fungerar:

Hur omfattande är Apoteket Creative Studios uppdrag?

– Tillsammans med strategi- och idéarbetet har vi enorma mängder original och material som ska tas fram kontinuerligt. Det är minst 60-70 olika trycksaker och 500-700 olika digitala enheter (vid jul kan det bli över 1200) som ska användas till banners, hemsidan, kundklubbsutskick, e-post-utskick, köpta kanaler och digitala skärmar. Det är både kampanjvarianter för begränsad tid och varumärkesstärkande enheter som ska hålla över tid. För att klara vårt uppdrag har vi anställt flera formgivare, AD, Copy, produktionsledare och så mig som ansvarig chef.

Vilken är nyckeln för att lyckas med en inhousebyrå?

– Under de här åren har vi lärt oss att inte underskatta vikten av att skapa en tydlig intern infrastruktur. Att klargöra vilken roll varje medarbetare ska ha, vilken typ av uppdrag var och en ska klara av. Hur ska arbetsprocessen fungera? Hur kan våra olika kompetenser samarbeta på bästa sätt? Hur ska projektledaren jobba?
– Nyckeln till att få en inhousebyrå att fungera är alltid kommunikation. Prata med varandra! Hur kan vi lösa det här tillsammans? Det finns många sätt att arbeta – vilket passar oss bäst? Inget projekt är det andra likt. Ha därför täta avstämningar. Ofta blir det bråttom och då är det bra med ett flexibelt team som ställer upp för varandra. För våra 12 kampanjer varje år har vi lyckats skapa en strömlinjeformad process som är effektiv och snarlik från gång till gång. Därutöver har vi lärt oss att fånga de snabba bollarna som kommer in från höger och vänster. Dessa ger oss ständigt nya utmaningar.

Fakta

Apoteket är ett av Sveriges starkaste varumärken och kallas oftast för ”original-apoteket”. Även efter avregleringen 2009 har det statligt ägda Apoteket behållit en stark position med drygt 3300 anställda på närmare 400 apotek över hela landet.

Vad påverkar ert val av kommunikationskanaler?

– Även om digitalisering har tagit över många delar av kommunikationen med kunderna kommer det alltid behövas trycksaker för att bygga upp den rätta känslan i den fysiska butiken. Det är stor skillnad att även ansvara för den strategiska kreativa delen, mot när vi hade en extern reklambyrå och bara fungerade som en enhet som avropade tryck och produktion. Nu är det vi själva som kreerar, leker med material och funderar över formaten. Vi äger och ansvarar för våra egna produktioner och vill alltid hitta den billigaste vägen till den bästa lösningen. Vi ägs ju av det svenska folket och har full respekt för vad pengarna går till.

Vad betyder tryckeriet för er?

– För oss är det viktigt att samarbeta med ett tryckeri som både kan vara bollplank, trolla lite, tillföra kunskap och hjälpa oss att förverkliga våra idéer på ett hållbart och ekonomiskt sätt. TMG har varit leverantör till Apoteket under väldigt många år och vårt samarbete har vuxit sig allt starkare genom respekt och förståelse. TMGs styrka är personerna som jobbar där och all den kunskap de besitter. Att de också håller sig à jour med den digitala utvecklingens snabba vändningar och kan föreslå nya lösningar som blir bättre för oss totalt sett. De är fantastiska på att alltid få fram rätt trycksaker med hög kvalitet i tid till oss, även när vi är sent ute. De hör oss, förstår oss och låter inte våra pengar rinna iväg.

Vad har ni för hållbarhetstänk?

– Tillsammans med TMG försöker vi hela tiden utveckla och skruva lite på våra återkommande kampanjer för att hålla nere kostnaderna. De analyserar alltid vår beställning och bryr sig om vårt slutresultat. Ibland föreslår de oss att minska formatet för att få ut mer av pappersarken eller att vi provar ett billigare papper som kan fungera för ljuslådorna. En annan gång rekommenderade de att vi skulle trycka en remsa med många hyllpriser istället för enskilda prisetiketter så att det blir enklare för butikspersonalen.
– Det är detta som skiljer TMG från andra tryckerier. Deras engagerade och lösningsinriktade personal som återkopplar både kreativt och konstruktivt för att minimera fel och onödig överupplaga. Jag kanske skulle kunna jaga billigare tryckpriser, men en lägre tryckkostnad är inte detsamma som sparade pengar. Att ha hittat ett arbetssätt som både sparar tid och utvecklar oss på ett hållbart sätt är mycket mer värt, avslutar Patric Wahlqvist bestämt.

Dela artikeln

Detta var en av våra mingelartiklar.

Klarsynt

Klarsynt

100 butiker, 100 viljor, 1 marknadschef.

Arken Zoo

Arken Zoo

Arken Zoos älskade odjur går rakt in i hjärtat.

Ja, tack! Jag vill gärna veta mer om Mingel.