”
Taberg Media Group kan retail. Trek kan cyklar. Tillsammans gör vi det väldigt bra.
Ole Kristian Bakkene
Nordisk marknadschef, Trek Bikes
Trek välkomnar dig till en bättre värld
Redan vid starten i Wisconsin 1975 var värderingarna glasklara för affärsutvecklingen av Trek Bikes. Än idag, med verksamhet i alla världsdelar, lyser samma mission fortfarande som en tydlig ledstjärna. Idag är amerikanska Trek världsledande inom cykeldesign och äger en mängd patent från egen forskning.
Med kvalitet, känsla och kärlek till allt som har med cykling, hälsa och miljö att göra har Trek lyckats skapa ett livsstilsvarumärke som vill göra världen bättre.
Vägen från ad hoc till en kompetent helhetspartner
Tidigare jobbade Trek Bikes separat i de nordiska länderna som på var sitt håll tog fram marknadsmaterial allt eftersom olika aktiviteter dök upp. Sedan en tid tillbaka styrs marknadsföring, PR och butiksutveckling från en gemensam hub med den nordiska marknadschefen Ole KristianBakkene vid rodret:
– Vi jobbar nu på att skapa ett starkt retail-koncept med nordisk approach för Trek i Sverige, Norge, Danmark och Finland utifrån de riktlinjer som fastställts i USA. Till detta behövde vi en helhetspartner som kan hjälpa oss med både sparring, råd, produktion, leveranser och montering av allt vi behöver – från cykelkepsar och kommunikationsmaterial till kompletta butiksinredningar. Det var väldigt viktigt för oss att anlita någon som jobbar för vår skull och förstår våra värderingar, förklarar Ole Kristian och fortsätter berätta:
”We build only products we love, provide incredible hospitality to our customers, and change the world by getting more people on bikes”
The Trek Mission
Intressant fakta
Amerikanska Trek är en av världens största cykelproducenter. Sortimentet omfattar alla typer av cyklar.
– För city, landsväg, terräng, stigar eller Tour de France
Under varrumärkerma Trek och Electra hittar du såväl vanliga cyklar som elcyklar och barncyklar.
Gemensamt retailkoncept för hela Norden
– Trek Bikes har 350 återförsäljare i Norden. Till största delen säljer de våra varumärken Trek och Electra i samma butik som andra cykelvarumärken. Vår ambition är nu att bygga upp ett inredningskoncept för vår yta i butikerna med en spännande exponering och tydlig varumärkesprofilering av våra produkter. Med rätt butikskommunikation vill vi skapa en skön känsla som lockar till en livsstil som bidrar till bättre hälsa, gemenskap, miljö och livskvalitet.
– Eftersom alla butiker ser olika ut och har olika stora utrymmen för våra produkter behöver vi en moduluppbyggd inredningslösning som går att anpassa fritt. Vi vill också att konceptet i sin helhet ska gå att använda i allt fler egna Trek Concept Stores.
Från profilprodukter till komplett butiksinredning
– Vi har sedan några år tillbaka en väl fungerade relation med Taberg Media Group när det gäller olika profilprodukter och profilkläder. Ofta är det t-shirts, tubes och cykelkepsar som ska tryckas upp till våra många olika event. Då vill vi att vårt varumärke alltid förknippas med produkter av hög kvalitet från reko leverantörer. Dessutom är det skönt att få tillgång till professionell designhjälp. Här kan man alltid lita på Annelie Jelenic på TMGs profilavdelning som är otroligt snabb och flexibel och har ett stort leverantörsnätverk. Hon säger aldrig nej utan ”det fixar vi”, till och med när vi kommer med kort framförhållning, ler han.
– I och med vår önskan om ett nytt butikskoncept fick vi upp ögonen för hela Taberg Media Groups utbud. Här finns en otroligt hög kompetens när det gäller retailutveckling tillsammans med ett brett produkt- och tjänsteutbud för butikskommunikation. Det är också väldigt smidigt med en samarbetspartner som kan erbjuda ett fullständigt projektansvar även mot underleverantörerna. I vårt fall har det varit Per Rydström på TMG som skött projektet tillsammans med samarbetspartnern Gripp, som tagit fram lösningarna för butiksinredningen.
Ett kompetent team speciellt sammansatt för oss
– Det är mycket värt att TMG sätter ihop ett team som kan fungera som en erfaren och kunnig rådgivande part till oss. Vi har fått butikerna uppritade i 3D och deras inspel har gett oss en fin nordisk approach som flätats samman med våra internationella riktlinjer. Både Per och Torbjörn från Gripp har funnits med ute i lokalerna för att försäkra oss om att exponeringen – med både artwork till skyltar, tapeter, ljuslådor – tillsammans med själva inredningen fungerar i verkligheten. Vi har lärt oss att cyklar kan exponeras på många olika sätt. Dessutom är TMG noga med att tänka långsiktigt för vår räkning, så att vi kan fortsätta utveckla konceptet framåt. Det känns väldigt bra.
– TMG kommer fortsätta leverera och montera alla delar av butikskonceptet till kommande butiker. Inredningen är tillverkad i både trä och metall. Den består av bord, bänkar, hyllor för tillbehör, cykelställ och exponeringsställ. Butikskommunikationen innehåller även specialtryckta tapeter, ljuslådor, budskap utskurna i frigolit och vepor tryckta på tyg istället för plast. Vi får också möjlighet att ta idéerna och lösningarna med oss till de andra länderna där vi kan använda oss av lokala leverantörer. Det passar väldigt bra in i vårt hållbarhetstänk, blir kostnadseffektivt och hjälper oss att göra ombyggnadsjobbet på kortast möjliga tid. Då blir också butikerna gladare, avslutar Trek Bikes nordiska marknadschef Ole Kristian Bakkene.
Trek bygger cykelställ till fjällvärlden
Ett kul exempel på hur Trek Bikes jobbar för en bättre värld hittar du i Sälenfjällen. Det var Skistar som behövde en bra lösning för cykelställ som enkelt kunde ersätta skidställen under barmarkssäsongen. De senaste åren har stigcykling med mountainbikes ökat lavinartat och nu byggs flera av anläggningarna i den svenska och norska fjällvärlden om till året runt destinationer.
– Självklart ville vi vara med och sprida vårt varumärke i de goda händelsernas centrum. Så vi gick till Taberg Media Group för att få hjälp med idéer. Tillsammans med Gripp tog de fram en smart lösning av hållbart och miljövänligt aluminium tillsammans med virke som går att beställa från lokala leverantörer, helt i linje med våra värderingar. Det är viktigt att den inte bara ser bra ut, den ska göra gott också utan några negativa miljöeffekter. Cykelställen, som är enkla att montera, använda och förvara gjorde succé under första säsongen i Sälen och kommer nu även att sprida sig till Trysil och Åre, berättar Ole Kristian Bakkene stolt.