Vi presenterar

Trendspaning

mingel trendspaning profil

Och den röda tråden i alla dessa trender är hållbarhet!

Helena Mattsson
WOW, kommunikation

Trender i koncept

Senaste retailmässorna har haft ett tydligt fokus på koncept-utveckling. På Euroshop 2023 i Düsseldorf presenterade Dalzeil & Pow fem trender som sammanfattade upplevelsen på mässan väldigt tydligt.

Trend 1 – Lokalt

H&M öppnade en 300 kvm stor butik med hyperlokalt koncept i Mitte Berlin redan 2019. Butiken har ett noga utvalt sortiment av dammode med i huvudsak Berlinbaserade varumärken och vintageplagg, samt ett showroom med nya trender, plagg och outfits. För att bli ännu mer personliga och lokalt relevanta erbjuder modejätten även samtal om mode och yoga.

Trend 2 – Flexibelt

Nike är ett varumärke som jobbat mycket med att skapa upplevelse i sina butiker. Deras koncept House of Innovation har en inredning som är så flexibel att den dagtid kan sälja skor och enkelt byta skepnad för att skapa yta till en basketmatch på kvällen. Även butikskonceptet Nike by Melrose konverteras och förändras nästan dagligen. Baserat på datapunkter från medlemmar och vad deras konsumenter är intresserade av – vad de instagrammar, vad de frågar efter på webbplatserna, vilka sneakers de väljer i appen – modifierar de
butiken dagligen.

Trend 3 – Sinnesmarknadsföring

Genom att kommunicera med människans fem sinnen – syn, hörsel, doft, smak och känsel – går det att skapa upplevelser som förstärker både varumärket och produkterna. Ta hjälp av digitala skärmar, sensorer, dofter, hologram, VR och AR.
Canada Goose Cold Room är ett utmärkt exempel. Ingången till deras konceptbutik heter The Crevasse (geologiska sprickan). Med hjälp av OLED-paneler under glasgolvet simuleras känslan av is som spricker när konsumenter går över det. Väggarna ser ut och känns som sten och ett soundtrack pumpar ut ljud från Arktis. När du valt ut din Canada Goose-jacka kan du gå in och testa den i minusgrader i ett temperaturkontrollerat Cold Room. Deras köpresa innehåller sinnesintryck och upplevelser som sprider sig snabbt med den digitala vinden.

Fakta

EuroShop är världens största detaljhandelsmässa som går av stapeln vart tredje år. 2023 möttes 81.000 besökare av 1830 utställare från 55 länder inom många specialområden, prestigefyllda utmärkelser och spännande föreläsningar.

Trendfokus
E

Kom nära – var lokal

E

Var flexibel, anpassa och tänk olika lägen

E

Skapa upplevelse
genom sinnen

E

Kommunicera visuellt

E

Tänk turistattraktion

Trend 4 – Personaliserat

Digitaliseringens personaliserade budskap har blivit en tydlig trend även i den fysiska handeln. Dagens kunder vill kunna sätta egen finish på sina varor. Det kan handla om att designa egna Converse, smaksätta och designa sin egen choklad eller skapa en limited edition av klassikern Kånken utifrån ett eget mixat färgval. Givetvis behövs teknologi för att kunna visa den valda skapelsen direkt i en 3D-konfigurator. Men efter fyra veckor har kunden sin unikt färgdesignade Kånken-ryggsäck, redo att visa upp för världen.

Trend 5 – Turistattraktion

Sista punkten som Dalzeil & Pow hade i sin lista om framtidens retailtrender var – Tänk turist- attraktion. Ja, tänk vilken skillnad det kommer att bli om hela detaljhandeln börja tänka som en turistattraktion istället. Då kommer även den personliga servicen och guidningen bli avgörande för upplevelsen.

Centralt fokus – Cirkulärt

Hållbarhet är den centrala ingrediensen inom alla delar av konceptutveckling. Det handlar inte längre bara om att lyfta in återbruket med inlämning av produkter i butikerna för att sedan få ut det på secondhandmarknaden. Hela affärsmodellen behöver bli cirkulär. Avfallet som blir efter användning måste återbrukas genom redesign och istället för typiska erbjudanden om ”nyheter” ska man utforska olika sätt att hålla produkter i omlopp längre.
Det är konsumenten som är drivkraften men vi ser även lagar och regler komma både från
EU och svenska regeringen. Detta medför utmaningar för den traditionella handeln som behöver göra en förflyttning från linjär till cirkulär ekonomi. För att lyckas skapa en affärsmodell som även omfattar använda föremål krävs förändringar och ny kompetens.
Friluftsmärket Houdini Sportswear lanserade under hösten ett butikskoncept som utmanar konventionerna för att förändra konsumtionen. Konceptet innebär att kunden kan köpa, hyra eller prenumerera på allt från nya till begagnade plagg. Därtill innehåller sortimentet även reparerade plagg eller plagg som har sytts om. Genom att sätta användarens eget val i centrum erbjuder de ett mer hållbart alternativ till de linjära affärsmodeller som fortfarande råder när det gäller konsumentvaror.

Dela artikeln

Detta var en av våra mingelartiklar.

Apoteket

Apoteket

Apotekets Creative Studio har vuxit med ansvaret.

Arken Zoo

Arken Zoo

Arken Zoos älskade odjur går rakt in i hjärtat.

Ja, tack! Jag vill gärna veta mer om Mingel.