Vi presenterar

5 tips! – Bli en bättre visual merchandiser

mingel trendspaning profil

Att känna dina kunder är avgörande för att lyckas med visual merchandising.

Helena Mattsson
WOW, kommunikation

Bli en bättre visual merchandiser?

Att känna dina kunder är avgörande för att lyckas med visual merchandising. När du förstår vilka dina kunder är, deras behov, preferenser och köpbeteenden kan du skapa en mer personlig och anpassad butiksupplevelse.

1. Skapa en story

Med en berättelse kan du väcka fantasi, inspirera till nya stilar och framkalla känslor hos dina kunder.
Genom att använda storytelling kan du skapa ett djupare engagemang och bygga en starkare koppling till ditt varumärke.

E

Börja storyn vid den första interaktionen – i skyltfönstret. Leta gärna inspiration och kreativa idéer på exempelvis Pinterest.

E

Lyft fram kampanjen med hjälp av storyn på alla heta ytor i butiken.

E

Se kundvarvet med nya ögon och analysera
layouten så att du använder ditt varumärke och inredningen i kommunikationen med kunderna.

2. Använd färgpsykologi

Färg är ett kraftfullt visuellt verktyg när du vill kommunicera budskap och förstärka kundernas upplevelse av butiken.

E
Varje färg har sin unika betydelse och kan utlösa olika känslor. Till exempel kan blått symbolisera lugn och pålitlighet medan rött kan vara energiskt och passionerat. Tänk på att välja färger som förstärker ditt varumärke eller kampanjbudskap och adderar rätt sorts känslor.
E

För att skapa en djupare upplevelse som kommunicerar med kundernas undermedvetna kan du använda nyanser av färger som trollar fram effekter och kontraster och gör butiksmiljön visuellt intressantare.

3. Växla fokuspunkt

Höjden, djupet och olika vinklar går att utnyttja för att fånga intresse och skapa en dynamisk butiksmiljö. Genom att skapa variation av produkternas placeringar kan du locka kundernas uppmärksamhet.

E
Höga bokhyllor och lägre hängande lampor får ögonen att skifta fokuspunkt på ett naturligt sätt som får produkterna att synas ur olika perspektiv.
E

Med pyramidprincipen kan du skapa en tydlig visuell hierarki med en huvudfokuspunkt som kundernas blick dras till. Runt omkring kan du placera kompletterande produkter eller tillbehör.

4. Tänk ”goda grannar”

Goda grannar-principen hjälper till att leda kunderna runt i butiken. Genom att placera relaterade produkter bredvid varandra får du kunderna att upptäcka och utforska fler produkter som kan intressera dem. Till exempel kan du placera kuddar bredvid soffor, köksredskap bredvid kastruller och stekpannor, eller sängkläder bredvid sängar.

E

Genom att skapa olika helheter och visa idéer på hur produkter kan användas tillsammans ökar du öka kundens fantasi och föreställningsförmåga om hur de själva kan ha glädje av dem.

5. Var levande och kreativ

Dagens kunder vill få en upplevelse när de besöker en fysisk butik. Det är därför viktigt att förnya sig regelbundet. Byt ut exponeringar och ändra layouten i butiken med jämna mellanrum för att behålla kundernas intresse att komma tillbaka för att se vad som är nytt.

E
Var uppdaterad på trender och använd din skyltning för att spegla dem. På så sätt blir din butik både relevant och modern. Tänk utanför boxen – ovanliga material, spännande belysning eller interaktiva element kan göra dina exponeringar mer intressanta och fånga uppmärksamhet.
Dela artikeln

Detta var en av våra mingelartiklar.

Apoteket

Apoteket

Apotekets Creative Studio har vuxit med ansvaret.

Arken Zoo

Arken Zoo

Arken Zoos älskade odjur går rakt in i hjärtat.

Ja, tack! Jag vill gärna veta mer om Mingel.