”
Att känna dina kunder är avgörande för att lyckas med visual merchandising.
Helena Mattsson
WOW, kommunikation
Bli en bättre visual merchandiser?
Att känna dina kunder är avgörande för att lyckas med visual merchandising. När du förstår vilka dina kunder är, deras behov, preferenser och köpbeteenden kan du skapa en mer personlig och anpassad butiksupplevelse.
1. Skapa en story
Med en berättelse kan du väcka fantasi, inspirera till nya stilar och framkalla känslor hos dina kunder.
Genom att använda storytelling kan du skapa ett djupare engagemang och bygga en starkare koppling till ditt varumärke.
Börja storyn vid den första interaktionen – i skyltfönstret. Leta gärna inspiration och kreativa idéer på exempelvis Pinterest.
Lyft fram kampanjen med hjälp av storyn på alla heta ytor i butiken.
Se kundvarvet med nya ögon och analysera
layouten så att du använder ditt varumärke och inredningen i kommunikationen med kunderna.
2. Använd färgpsykologi
Färg är ett kraftfullt visuellt verktyg när du vill kommunicera budskap och förstärka kundernas upplevelse av butiken.
För att skapa en djupare upplevelse som kommunicerar med kundernas undermedvetna kan du använda nyanser av färger som trollar fram effekter och kontraster och gör butiksmiljön visuellt intressantare.
3. Växla fokuspunkt
Höjden, djupet och olika vinklar går att utnyttja för att fånga intresse och skapa en dynamisk butiksmiljö. Genom att skapa variation av produkternas placeringar kan du locka kundernas uppmärksamhet.
Med pyramidprincipen kan du skapa en tydlig visuell hierarki med en huvudfokuspunkt som kundernas blick dras till. Runt omkring kan du placera kompletterande produkter eller tillbehör.
4. Tänk ”goda grannar”
Goda grannar-principen hjälper till att leda kunderna runt i butiken. Genom att placera relaterade produkter bredvid varandra får du kunderna att upptäcka och utforska fler produkter som kan intressera dem. Till exempel kan du placera kuddar bredvid soffor, köksredskap bredvid kastruller och stekpannor, eller sängkläder bredvid sängar.
Genom att skapa olika helheter och visa idéer på hur produkter kan användas tillsammans ökar du öka kundens fantasi och föreställningsförmåga om hur de själva kan ha glädje av dem.
5. Var levande och kreativ
Dagens kunder vill få en upplevelse när de besöker en fysisk butik. Det är därför viktigt att förnya sig regelbundet. Byt ut exponeringar och ändra layouten i butiken med jämna mellanrum för att behålla kundernas intresse att komma tillbaka för att se vad som är nytt.