”
Med ett nytt lockande profilsortiment och ett engagerat team som servar med såväl beställningar som paketerbjudanden ser jag fram emot att bygga HusmanHagberg till ett starkare varumärke.
Anneli Silwer
Franchisekoordinator HusmanHagberg
Fina förutsättningar för ett välvårdat varumärke
En kedja med över 100 mäklarkontor behöver mängder av profilprodukter. Det handlar om mappar till kundmöten, pärmar, pennor, kläder, giveaways, sponsorpresenter, pennor, nyckelband, godis…
Med ett rikstäckande varumärke som består av självständiga franchisetagare är det lätt att lokala beställningar råkar förvanska den grafiska profilen. Då gäller det att hitta en attraktiv gemensam lösning som kan locka till förmånliga köp, förenkla beställningarna och säkerställa att varumärket alltid presenteras snyggt och prydligt.
Efterlyste bättre kvalitet och service på profilprodukter
– På HusmanHagberg har vi ett långvarigt samarbete med Visma som bland annat levererar profilprodukter till oss. Trots många bra erbjudanden har vi inte varit helt tillfreds med kvaliteten och servicen från vissa av deras underleverantörer, framför allt på giveaways och profilkläder. Vi bestämde därför att ta in produkter utifrån i vårt Visma-erbjudande. Eftersom vi redan hade en lång historia med TMG på både trycksaker och lagerhållning var det givet att ge dem chansen. Med ett mindre antal leverantörer och färre ställen att plocka ifrån ökar kontrollen och felen minimeras. Dessutom ville vi få den fina service som vi vet att teamet på TMG alltid levererar, berättar franchise-koordinator Anneli Silwer.
Bakat ihop färre och utvalda leverantörer i samma portal
– Det är såklart en balansgång att ta in en leverantör utifrån i ett befintligt system. Det är viktigt att se till att ingen känner sig rundad och tydliggöra vilka produkter som ska gå via vem. Här tycker jag att vi har lyckats skapa en bra dialog mellan alla tre parter. Resultatet har blivit att TMG har byggt en ny portal för samtliga våra profilprodukter som alla kontor når lättillgängligt via Visma, likt tidigare. Detta ger nu kontoren enkel tillgång till ett jättesortiment av profilprodukter som är uppdelat på tre olika kategorier där förbrukningsvarorna och vissa giveaways finns i lager hos TMG medan övrigt beställs print on demand, fortsätter Anneli.
”HusmanHagbergs motto – med hjärtat i affären – gäller även för våra kunder och leverantörer. Det finns många som säljer profilprodukter, men vi har inte hittat någon leverantör som gör det med samma hjärta och engagemang som TMG. Oavsett vem vi ringer till känns det alltid enkelt och roligt att lyfta luren till dem. Vi har en rak och tydlig kommunikation med lätt till skratt. Och de är verkligen lyhörda för våra önskemål och kommer gärna med förslag som vi inte tänkt på själva. De tillför verkligen mycket i vår vardag.”
HusmanHagberg
Fakta
HusmanHagberg är en av landets ledande fastighets-mäklarkedjor med över 100 kontor och drygt 400 medarbetare i både Sverige och Spanien. Helt privatägda och fristående från banker och försäkringsbolag. Många av medarbetarna bor i området där de arbetar. Med ett äkta engagemang och en passion för yrket vinner de kundernas hjärtan.
Högre produktkvalitet och tillförlitliga leveranser
– Mycket i sortimentet liknar vårt tidigare utbud men vi har bytt ut de produkter som vi inte var nöjda med till nya med bättre kvalitet, bl a kläder och paraplyer. Det är viktigt att alla får ett gott intryck av HusmanHagberg i allt vi gör. TMG har ett mycket erfaret profilteam som tillför stor kunskap om produkterna och en imponerande leveranssäkerhet. Eftersom vi ibland är impulsiva eller sent ute är detta betydelsefullt för oss, säger Anneli.
Kontoren kan beställa själva och faktureras direkt
– Det som blivit positivt nu är att kontoren har direktkontakt med TMG om sina beställningar, som även faktureras till varje butik direkt. Vi upplever stor skillnad i att TMG är snabba, raka och tydliga i sin kommunikation och återkoppling. Och det bästa är deras stora engagemang i att allt verkligen ska bli rätt. Oavsett vad TMG levererar så kan vi lita på att vår grafiska profil efterföljs snyggt och korrekt. Även när butikerna beställer själva skickar de alltid ett korrektur till oss på huvudkontoret, vilket är kanon. Detta missas annars ibland på lokal nivå och då har det tyvärr hänt att det blivit fel, poängterar Anneli.
Hög servicegrad ska locka mäklarna till portalen
– Även om det är upp till varje kontor att själva välja sina leverantörer vill vi locka dem till nya portalen genom hög servicenivå, fin produktkvalitet och snygga, korrekta tryck. Teamet på TMG kan verkligen allt om profilprodukter och hjälper till att välja rätt produkter för varje tillfälle, så att vi gör bra val. Detta eliminerar många onödiga problem, bekymmer och felleveranser. Tillsammans tar vi också fram fördelaktiga säsongspaket som vi erbjuder till kontoren så att de inte glömmer förnya sig, ler Anneli.
HUSMANHAGBERGS PROFILPORTAL 2.0
Pärmar, pennor, mappar med flera profilerade förbrukningsprodukter. Dessa produkter hålls i lager och måste beställas härifrån av alla kontoren.
Utvalt sortiment av produkter, giveaways
och kläder som är snyggt och korrekt profilerade enligt HusmanHagbergs grafiska profil. Valfritt för butikerna.
300 000 profilprodukter i TMGs webbshop. Härifrån kan butikerna beställa valfritt medan TMG säkerställer en korrekt HusmanHagberg-profil.
Spännande att se hur vårt varumärke utvecklas
– När man bygger upp ett varumärke med självständiga franchisetagare är det en stor fördel att göra det enkelt för alla att göra rätt. TMG är väldigt lyhörda och noga med att lära känna oss, både på huvudkontoret och alla mäklarna ute i landet. De deltar på våra kickoffer och träffar, lär känna kontoren och får en förståelse för vad som är viktigt i vardagen. De har snarare blivit en del av oss, än en leverantör.
– Vi sjösatte portalen i januari 2023 och det är spännande att se hur allt utvecklar sig. Det är såklart en utmaning att hitta produkter som många gillar. För mäklare är värdet av de personliga relationerna viktigast av allt. Både i en affär och i ett samarbete. Vi tror att den fina dialog vi har med Hasse, Emir och Annelie på TMG kommer skapa ett stort värde i vårt varumärkesarbete, avslutar Anneli Silwer.