”
Portalen innehåller allt som butikerna behöver för varje månadskampanj tillsammans med färdiga some-inlägg. Eftersom beställning görs enklare här har vi även flyttat hit kurser och event från vårt intranät.
Anna Warfvinge
Projekt- och produktionsledare Arken Zoo
Paula Berge
Marketing Manager
Arken Zoo
Arken Zoos älskade odjur går rakt in i hjärtat
Arken Zoo har expanderat kraftigt de senaste åren och har jobbat målinriktat för att optimera sin räckvidd och varumärkeskännedom. Med hjälp av en ompositionering, ny grafisk profil, nytt kreativt kommunikationskoncept och förändrad mediemix har varumärket vuxit på alla plan. Istället för prisfokuserade DR-kampanjer väcker Arken Zoo nu varma känslor i såväl radio och tv som i de digitala och traditionella kanalerna.
Konsten att locka nya husdjursägare
– De senaste åren har nya husdjursägare ökat markant. För att få dem att välja Arken Zoo behövde vi se över innehållet i vår marknadsföring. Vi ville skapa en starkare emotionell koppling till vårt varumärke. Genom konceptet ”Älskade odjur” har vi hittat en humoristisk igenkänning samtidigt som vi understryker det ansvar ett husdjur innebär. Vi har förbättrat butikernas kampanjmaterial och skapat fler lokala event som stärker relationen med husdjursägarna. Tack vare personalens starka engagemang och kunskap kan vi svara på djurägarnas frågor både i butik och på nätet. Med vårt nya varumärkeskoncept har vi väckt positiva känslor som har fått kunderna att välja oss i högre grad, berättar Sarah Frelin Ekvall, dåvarande marknadschef på Arken Zoo.
Ny grafisk profil anpassad efter alla kanaler
– För att vår nya marknadsföringsstrategi skulle fungera har vi tagit fram en ny varumärkesidentitet som även är anpassad för mindre format samt rörlig och digital annonsering. Dessutom använder vi nu i stort sett bara egentagna bilder vilket har gett oss en unik identitet. Eftersom nästan alla som jobbar i våra butiker har egna husdjur har vi många modeller att tillgå. En enhetlig varumärkesidentitet skapar igenkänning och oavsett vilken ort du befinner dig på ger Arken Zoo alltid samma intryck, vilket skapar trygghet för våra kunder.
Ny marknadsportal förenklar kampanjhanteringen
– Sedan i våras har vi samlat allt vårt kampanjmaterial i TMGs marknadsportal och den har blivit ett jättelyft för oss varje gång vi ska ta fram nytt material med nya erbjudanden. Det är mycket information om produkt, erbjudande, ord pris, tidigare lägsta pris, kilopris, m m som måste bli rätt. Tidigare var det krångligt och tidsödande att mata in allt. Det nya verktyget är enklare, går dubbelt så fort och det blir färre korrekturfel. All info hamnar i rätt ruta direkt när vi matar in i Excel, utan att vi behöver dubbelkolla hela tiden. Sedan är det bara att tanka in Excel-dokumentet i systemet som genererar alla skyltarna så att vi smidigt och enkelt kan både korrekturgranska och efterjustera dem, berättar Marketing Manager Paula Berge.
”Ett besök hos Arken Zoo ska skapa en positiv upplevelse som är fylld av kunskap och inspirerande husdjurförståelse. ”
Arken Zoo
Fakta
Arken Zoo är Sveriges största, rikstäckande husdjurskedja med ett noga utvalt kvalitetssortiment som innehåller allt ditt husdjur kan tänkas behöva. Utöver 120 lokala butiker runtom i landet erbjuds en gedigen e-handel med samma goda service, breda sortiment och tillgång till kunskap som i butikerna. Sedan 2015 är Arken Zoo en del av Nordens största husdjurskedjekoncept, Musti Group, med verksamheter i Sverige, Norge och Finland.
Varje butik beställer själva
– När allt material är godkänt döper vi kampanjen och sätter ett start- och slutdatum. Mellan dessa datum kan butikerna komma åt det kampanjmaterial de önskar att använda. De mindre formaten printar de ut själva, medan de större skyltarna trycks hos TMG. Eftersom systemet funkar likt en e-handelslösning är det enkelt för butikerna att beställa och fylla i sin leveransadress. När sista datumet passerat genererar systemet en samlad order till TMGs tryckeri som trycker de stora formaten med särskiljande plockordrar och leveranser till alla olika butiker, säger Paula entusiastiskt.
Lättillgänglig portal med full support
– Vi testade först med en region för att se att all-ting funkar. Andra månaden inkluderade vi två regioner och tredje månaden fick alla sju regioner vara med. Det har gått förvånansvärt bra och butikerna har varit väldigt positivt inställda till det nya webbaserade systemet som är lättillgängligt för alla. TMG har skickat en lathund och film som beskriver hur portalen används och butikerna har lärt sig snabbt. Medarbetarna på TMG har varit toppen och tröttnar aldrig på våra frågor. De är väldigt tillgängliga, lugna och pedagogiska. Dessutom sköter de supporten mot butikerna vilket är guld värt, tillägger Paula.
Bättre kvalitet, medvetenhet och engagemang
– Tack vare att vi nu samtrycker kan vi ge butikerna större affischer av hög kvalitet istället för de ska använda egna utskrifter. Detta ger vårt varumärke ett mer professionellt uttryck mot våra kunder. Ändå vill vi att butikerna ska veta hur mycket varje affisch kostar så att det inte beställer i onödan, därför visar vi tryckpriserna. Detta har gett alla en ekonomisk medvetenhet som även gynnar miljön. I och med att vi gick över till vår nya marknadsportal har vi kunnat sortera bort mycket gammalt onödigt material, som inte används. Dessutom har portalen engagerat butikerna att se nya möjligheter för vad som kan finnas med. De har redan kommit med flera bra förslag, berättar Paula.
Arken Zoo vann Market Award 2022, kategori Sport & fritid
”Årets vinnare är ett av detaljhandelns mest offensiva företag, som ständigt lyckas nosa upp nya möjligheter och utöka sitt revir. Vår vinnare får högt betyg av kunderna, som knyts närmare varumärket genom satsningar på bland annat rådgivning och servicetjänster. Under pandemins hundår stärktes kedjan rejält, de vässade klorna och visade framtassarna. Ja, ni fattar.”
Arken Zoo vann Årets Varumärkesresa 2023
När konkurrensen hårdnar och konjunkturen svajar krävs det mod att satsa långsiktigt. Inte minst i en bransch som präglas av röda prislappar och snabba klipp. Det modet har årets vinnare! Genom att bli kundens kunniga kompis har man lyckats både i den digitala världen och i det fysiska rummet. Tack vare ett gediget varumärkesbyggande arbete har årets vinnare lyckats ta till vara på möjligheterna på en het marknad och vuxit på ett imponerande sätt.
Portalen kommer användas till mycket
– I portalen finns allt som butikerna behöver för sin ordinarie skyltning och för varje månads kampanjerbjudande i många olika format. Den innehåller även mallar för butikernas lokala aktiviteter, som gemensamma hundpromenader eller dylikt. Dessutom finns här färdiga inlägg till sociala medier för butikerna att använda. Och eftersom beställning görs enklare i portalen har vi även flyttat hit material för kurser och event från vårt intranät. Vi utökar innehållet hela tiden, säger Paula.
– Vi är väldigt nöjda så här långt. Det känns som vi har renodlat vår arbetssätt med en portal som gör att vi kan utveckla innehållet mycket mer på sikt. Systemet har frigjort mycket tid för oss på marknadsavdelningen. Tid som nu finns till att utveckla vårt varumärke framåt och hitta nya marknadsföringsidéer som kan förstärka butikernas kundrelationer ännu mer.
Några erfarenheter att dela med er av?
– Räkna med att det är lite jobbigt en tid. Under övergången behöver ni jobba med två parallella system och det är aldrig ”rätt tid” att byta. Ett hett tips är dock att inte lägga förändringen mitt under semesterperioden. Vi råkade göra det. Ledigheterna innebar att butikerna behövde beställa två kampanjer nästan samtidigt och det blev lite förvirrande när systemet var så nytt. Så välj en annan tid på året, råder Paula med ett leende.