”
Vi hade aldrig vetat att detta var möjligt om vi inte hade fått det presenterat för oss av Nina, Lars och Peter på Taberg Media Group. De är alla underbara att jobba med. Deras idéer och lösningar har medfört otroligt många fördelar och överträffat alla våra förväntningar. Jag skulle rekommendera TMG alla dagar i veckan.
Annika Wickman
Trade Marketing Manager PPG/Tikkurila Sweden
Skräddarsydda kampanjer för varje butik
För fem år sedan marknadsförde sig Alcro och Beckers på samma sätt och konkurrerade mot sig själva. Idag har den gemensamma marknadsavdelningen gjort en tydlig särskiljning av varumärkena vilket förenklat för försäljningen, gjort kunderna tryggare och skapat en mer slagkraftig kommunikation.
I Sverige återfinns Alcros premiumsortiment i egna yrkesbutiker och hos ca 200 återförsäljare. Beckers är det folkligare färgvarumärket som du hittar inom byggvaruhandeln samt hos ca 300 återförsäljare inom färgfackhandeln.
Hur gör ni för locka kunderna till butiken?
– Resan startar ofta i sociala medier. Här är det otroligt viktigt att inspirera och visa upp våra fantastiska kulörer i olika miljöer eller att ge tips och råd för att nå bästa resultat. När kunderna sedan kommer till butiken gäller det för oss att ta plats och synas framför alla de andra varumärkena. Det är hård konkurrens så här har marknadsföringen en stark påverkan, berättar Annika Wickman som är Trade Marketing Manager på PPG/Tikkurila Sverige.
Hur försöker ni vinna slaget i butiken?
– De senaste åren har vi tagit hjälp av TMG för att skapa riktigt bra och iögonfallande kampanjer. Med Beckers Mood Air Wall, en färg med luftrenande egenskaper, drar vi uppmärksamheten till oss med hjälp av plexiskyltar som trycks i 3D på ett ovanligt och spännande sätt. Även Beckers Tidlösa klassiker har fått en nytänkande exponering med hjälp av ett konstnärsstaffli där vi handmålat 18 kulörer på en plywoodtavla berättar Anna
Lindgren som är Trade Specialist.
– När Beckers-kampanjerna blev så lyckade satsade vi även på att ge Alcros premiumfärger en plats i fackhandelns rampljus. Under hösten 22 lanserade vi tillsammans med konstnären Emilia Ilke 12 nya kulörer efter inspiration från hennes tavlor och konst, minnen och historier. I samband med kulörsläppet lät vi även Emilia designa burken till Alcros nya produkt ad.seren, som blev en limited edition utgåva. Med den läckra burken placerad på ett specialgjort podium av Re-board som Lars på TMG tog fram blev det en väldigt cool kampanj som stack ut på ett helt nytt sätt, fortsätter Anna Lindgren.
”För att lyckas är det viktigt är att få med sig butikerna och personalen. Att de vill samma som vi vill. Att de får vara med och tycka. Att de förstår varumärket. Att de får bestämma vad de vill ha för material i butiken. Vårt nya arbetssätt kommer göra mycket gott för oss i framtiden och vi ser flera möjligheter att utveckla oss vidare.”
Alcro och Beckers
Fakta
I Norden är Alcro och Beckers två marknadsledande färgvarumärken med varsin anrik historia. Sedan 2021 ingår de tre varumärkena Alcro, Beckers och Tikkurila, i amerikanska PPG Industries som är en global koncern och internationellt ledande leverantör av färger, beläggningar och specialmaterial.
Hur gör ni för att hamna top-of-mind hos återförsäljarna?
– När kampanjerna för Beckers och Alcro var satta åkte marknadsavdelningen ut på en tolv veckors landsturné tillsammans med våra 35 distriktssäljare.
Vi bjöd in alla våra återförsäljare med butikspersonal (totalt över 650 st) till Alcro- alternativt Beckersdagar för att ge dem en extra bra känsla för våra varumärken. Vi berättade om våra varumärken och vad de står för, genomförde produktutbildningar och lyssnade på deras berättelser från butiksvardagen.
– De fick också lära sig hur det går att driva försäljning genom att dela och gilla våra inlägg i sociala medier och värdet av att inspirera för att skapa merförsäljning. Det blev mycket mingel och skapade en härlig vi-känsla. När alla kom tillbaka efter lunchen låg där en godispensel och väntade på deras plats. En kul överraskning som TMG hittade på till oss. När dagen var slut åkte alla hem och var 100% taggade på att sälja våra produkter, även vi från PPG/Tikkurila var fyllda med energi, sammanfattar Annika Wickman.
Hur sätter ni ihop kampanjmaterialet till återförsäljarna?
– Tidigare hade vi färdiga kampanjpaket i S, M och L som vi skickade ut till alla våra återförsäljare. I samband med att TMG skulle hjälpa oss med den första Beckers-kampanjen presenterade de även en egen idé som samlar allt kampanjmaterial i en webbshop. Detta har visat sig bli ett smart och hållbart sätt för våra kundansvariga att sitta med varje återförsäljare och diskutera vilka olika kampanjenheter som passar för den aktuella butiken. De klickar i enheterna tillsammans och sedan tar TMG hand om tryckning och distribution direkt till butik utan att vi på marknadsavdelningen behöver bli involverade, berättar Annika och fortsätter:
– För våra kundansvariga blir detta en rolig och viktig aktivitet som kan göras antingen via Teams eller på plats i butiken, där det direkt går att se vad som passar in eller inte. Butikerna gillar verkligen verktyget eftersom de har möjlighet att påverka allt sitt material vilket också gör dem mer engagerade och i slutänden ger oss mer plats i butiken. Webbshopen för Beckers fungerar så fantastiskt bra att vi genast bestämde att direkt även göra en för Alcro. Båda två är nu igång och vi ser stor skillnad i att vi kan jobba mycket mer hållbart eftersom vi inte trycker upp något överflödigt kampanjmaterial.
Vem gör vad när ni tar fram kampanjerna?
– Vår egen grafiska formgivare Helene jobbar väldigt tajt i samarbete med Lars på TMG och det fungerar toppen. Dessutom är TMG flexibla och finns till hands med all typ av grafisk produktion när inte Helene hinner med. Eftersom de känner oss och vår grafiska profil väl behöver vi aldrig fundera över om våra varumärken profileras på rätt sätt. Där är de väldigt säkra. De är också bra på att alltid ringa för att förtydliga oklarheter. Det förhindrar onödiga felsteg och allting blir alltid rätt och riktigt. Det är väldigt tryggt och bra, avslutar Annika Wickman.