”
För att skapa förtroende för vårt varumärke måste butikerna och koncepten se likadana ut över hela landet.
Lena Söder
Marknadschef
Electrolux Home & Shop
DR fortfarande stark ingrediens i mediamixen
Genom att lyssna på marknaden och våga genomföra förändringar har försäljningen av Electrolux vitvaror och elprodukter omvandlats markant genom åren. Utvecklingen av det digitala medielandskapet har påverkat starkt och ”syns du inte online så finns du inte”, har blivit sanning. Idag finns ett större fokus på den digitala marknadsföringen, även om DR fortfarande är en stark ingrediens i mediamixen. Allt för att lyckas nå ut till
alla målgrupperna på de lokala orterna där butikerna återfinns.
Electrolux Home och Electrolux Shop
Den ursprungliga försäljningen av Electrolux vitvaror och elprodukter är idag uppdelad i olika affärskoncept. För att erbjuda kunderna professionella helhetslösningar för kök, tvätt och förvaring grundades butikskonceptet Electrolux Home 1995-2012 startades också e-handel under samma koncept. 2014 var det dags att ge Electroluxbutiken ett modernare produktkoncept under namnet Electrolux Shop.
Teamet bakom
På Electrolux huvudkontor i Stockholm finns ett medarbetarteam på 11 personer som sköter Electrolux Home och Electrolux Shop, likt en egen retail-avdelning. Kommunikation och marknadsföring hanteras övergripande av marknadschef Lena Söder som ska förse alla butiker inom båda grenarna med marknadsföringsmaterial som stärker och vårdar det gemensamma varumärket genom professionellt samordnade kampanjer.
Kampanjplaneringen revideras varje år
Utifrån föregående års resultat och erfarenheter utvärderas kampanjplaneringen varje år. Det är nästan alltid någon kampanj på gång under olika teman. Vissa veckor under sommaren är det mindre som styrs centralt, voch då gör varje butik sina lokala reor, detsamma gäller efter jul. Marknadschefens utmaning är att hålla alla butikerna väl informerade så att de kan förbereda butikerna i tid och lägga sina egna marknadsplaner.
– Det gäller att hålla koll så att kampanjerna överensstämmer med varandra och inte krockar. För att skapa förtroende för vårt varumärke måste erbjudandet i Piteå alltid överensstämma med det som finns i Malmö”, berättar Lena Söder.
Electrolux är världsledande inom miljöarbete kring tillverkning av vitvaror och elprodukter. De är utvecklade för att hålla längre och för att vara energieffektiva. Hållbarhetstänket omfattar även hur produkterna på olika sätt kan hjälpa människor att leva hållbart genom att tänka miljösmart.
Electrolux
Fakta – Electrolux Home
Franchisekedja med 28 konceptbutiker utspridda i stora och medelstora städer runtom i Sverige. Electrolux Home är inte bara vitvaror och elprodukter utan tillhandahåller även kompletta kök och köksgeråd, förvaring och tvättstuga. De är den enda återförsäljaren i Sverige för det danska kvalitetsvarumärket JKE kök. Electrolux Home omfattar även e-handel som styrs från Electrolux huvudkontor i Stockholm.
Kundresan börjar online, men hur hittar de dit?
– Även om våra kunders köpresa börjar online kan den mycket väl avslutas i butiken, lite beroende på vad som ska köpas eller var man bor. Effektiv marknadskommunikation är ett ständigt pågående samspel. När kunden googlar efter kök så gäller det att finnas med högt upp bland träffarna och kanske stötta upp med google ads. Vi ser också till att hamna i folks medvetande efter att de känner igen vårt varumärke från andra sammanhang – i sociala medier, i postlådan, på tv och radio eller på fotbollströjorna i ett lokalt fotbollslag. Konsten är att skapa en bred marknadsföringsmix av både tryckt, digital och rörlig media, fortsätter Lena.
Anlitar proffshjälp för produktionen
– Vi tar hjälp med strategi och produktion av noga utvalda leverantörer som håller hög servicegrad och som vi vet ställer upp, även när det blir tajta tidsramar. Vi anlitar den digitala marknadsföringsbyrån Anegy till all digital annonsering, SoMe och hemsidorna. För radio- och tv-reklam, video och grafisk produktion samarbetar vi med Publicis. För tryck, distribution, logistik och projektledning av all direktreklam, skyltar, flaggor, kassar och
andra butiksförnödenheter har vi TMG, som är helt fantastiska till att leverera, säger hon nöjt.
DR viktig kanal för att nå ut brett
– Vi har alltid använt DR men i takt med att de digitala kanalerna ökat har vi gjort en kritisk utvärdering varje år. Men eftersom vi säljer sällanköpsvaror och våra verksamheter finns på många mindre och medelstora orter har direktreklam fortsatt visat sig vara det bästa sättet att nå ut med kampanjer till våra kunder. Efter att Postnord lade ner sin tjänst för oadresserad direktreklam har vi med TMGs hjälp hittat distributionssätt som ändå kan möjliggöra DR-utskick på ett kostnadseffektivt sätt. Våra målgrupper tillhör många olika ålderskategorier och är i olika grad uppkopplade till de digitala kanalerna. För att hitta fram till alla är den breda mediamixen viktig för oss, fortsätter Lena.
Fakta – Electrolux Shop
Sveriges äldsta vitvarukedja (tidigare Electroluxbutiken) som har ett 60-tal försäljningsställen över hela landet, ofta som en del i en större butik. Electrolux Shop är ett produktkoncept för Electrolux och AEG vitvaror och elprodukter. Det återfinns hos allt från el- och bygghandel till färghandel eller lokal diversehandel på mindre och medelstora orter, ofta med en stark lokal förankring.
Viktigt med relevant målgruppsurval
– För att hitta rätt adresser gör TMG ett relevant målgruppsurval för varje butik och utskick. Inför varje kampanj har TMG också kontakt med alla butikerna om vilken utdelning de önskar. Beroende på tidpunkt och ort finns det olika valmöjligheter – det kan vara inbladning i dagspress i Villalivet eller utdelning med Postnord eller SDR. Nina och Peter på TMG sköter all projektledning, tryck och distribution på ett föredömligt sätt. Det är jätteskönt att veta att TMG både har överblick och kunskap om vilket utdelningsalternativ som är fördelaktigast för varje lokal butik/ort. Eftersom de fakturerar butikerna direkt behöver vi på huvudkontoret sällan bli inblandade. Allt bara funkar och jag slipper väldigt många jobbiga samtal, ler Lena.
Hur skulle du sia om framtiden?
– Generellt sett gjorde pandemin att folk shoppade som aldrig förr på nätet. Därefter längtade många efter att träffas och de fysiska besöken i butik ökade. Nu balanserar det tillbaka och e-handeln har ökat igen. Om vi vill ha folk i våra butiker i framtiden måste vi fråga oss vad de får för mervärde av att komma till den fysiska butiken istället för att bara stanna på webben. Ska du köpa ett nytt kök vill du gärna se det i verkligheten först. Hos oss ingår också servicen att vi åker hem till våra kunder för att mäta och säkerställa att allting blir rätt när vi ska rita upp det. Dessutom ombesörjer vi även snickare, rörmokare och elektriker för färdigmontering på plats. Detta är service som inte finns online och ger våra butiker ett mervärde, säger Lena.
Automatisk bevakning missar ingenting
– Jag har kontakt med Annelie eller Ingela på TMG minst en gång i veckan. Det kan gälla en ny idé eller att något är på väg att ta slut. Eftersom systemet bevakar saldot automatiskt missar vi aldrig att beställa nytt i tid. Detta underlättar väldigt mycket för mig i vardagen samtidigt som vi håller en väldigt hög servicegrad till våra veterinärkliniker, avslutar en nöjd Simon Disheden.
Det samordnas ca fem DR-kampanjer per år som samtrycks i stora upplagor, ofta över 1 miljon exemplar. Varje butik har sedan möjlighet att särtrycka egen avsändare och beställa utskick enligt eget önskemål på specificerade mottagare. Här hjälper TMG till med urval på karta och kan söka ut målgrupper baserat på boendeform, livsfas och köpkraft. Samtidigt kan de beställa kampanjmaterial till butiken. TMG lagerhåller och hanterar distributionen så att rätt mottagare får rätt kampanjmaterial i rätt tid.