”
Det blir nu både en ekonomisk och miljömässig besparing eftersom vi aldrig behöver överproducera något kampanjmaterial.
Martin Skarph
Marknadschef, Emab
Emabs orosmoln skingrades av lättnad och arbetsglädje
Martin Skarph är marknadschef på Emab och var med och tog fram det nya butikskonceptet för Gulf och Frendo. Han var också den som ansvarade för upphandlingen av nytt tryckeri och byråproduktion 2019. Där stack TMG ut i konkurrensen.
Delvis var det priset som utmärkte TMG, men egentligen var det mer de mjuka värdena som kändes bäst, eftersom de påminde mycket om Emabs egna. Lockade av den personliga touchen vann TMG därmed Emabs gunst. Ett samarbete som har överträffat alla förväntningar. Martin berättar gärna:
Fattade galoppen direkt från start
– Självklart var vi lite oroliga inför byrå- och tryckeriskiftet. Vi har ju över 250 butiker som ska ha kampanjmaterial och ingenting får gå fel. Men samarbetet med TMG gick jättebra direkt från start. Det är verkligen imponerande hur snabbt de fick allting att stämma. Alla butiker ska ju ha olika enheter av kampanjmaterialet. Jag har i stort sett inte hört ett enda klagomål på felleverans sedan TMG tog över.
Byrån klarar varje kampanj på 7 dagar – 13 gånger om året.
– Vårt krav är att byråjobbet ska klaras av på sju arbetsdagar för att sedan gå i tryck. Varje år innehåller 13 centrala kampanjer med ca 50-70 tryckta och rörliga enheter. Det är bland annat skyltmaterial för inomhus och utomhus, dekaler, hyllskyltar, kampanjbroschyr, digital signage, digitala banners och innehåll till menytavlor. Utöver det centrala kampanjmaterialet har vi även färdigmallat material för att handlaren ska kunna skapa sina egna lokala erbjudanden. Dessutom har TMG styrt fotograferingen av vårt fastfood-erbjudande.
”Vårt krav var att byråjobbet ska klaras av på sju arbetsdagar för att sedan gå i tryck. Och då innehåller varje kalenderår 13 centrala kampanjer med ca 50-70 tryckta och rörliga enheter.”
Emab
I Emabs marknads-portal finns även förnödenheter för kampanjskyltningen enkelt tillgängliga. Till exempel ett ramset med plats för A4-skylt för placering i flasktorget.
Tydlig process som förenklar vår vardag
– TMG har skapat en tydlig process för vårt samarbete som fungerar väldigt bra. Deras tids- och aktivitetsplaner förenklar väldigt mycket för våra kategorichefer som nu lättare kan skicka över rätt förutsättningar inför varje kampanj. Istället för att vi ska jaga efter bilder och nyheter hjälper TMG till att hämta hem bilder till våra kampanjer, ofta direkt från leverantörer men också från olika bildsajter, exempelvis Valido. Därefter sker korrekturen enkelt och smidigt genom ett digitalt verktyg som alla klarar av att hantera.
Autosorteringsverktyg sparar onödig tryckning
– TMGs tryckeri administrerar också alla leveranser till våra butiker. För att tryckning och packning ska fungera effektivt har de utvecklat ett eget verktyg som gör att de kan autosortera alla individuella kampanjenheter till butikerna med minimal risk att det blir fel. Detta ger både en ekonomisk och miljömässig besparing eftersom vi nu aldrig behöver överproducera något kampanjmaterial.
Profilkläder i alla storlekar on demand
– I den marknadsportal som TMG byggt åt oss finns förutom allt kampanjmaterial ett stort program profilkläder för personalen, i alla olika storlekar. Tillsammans med namnbrickor, annonser, banderoller, beachflaggor m m går de att beställa on demand till varje enskild butik vid behov. På det här sättet kan vi hålla en hög servicegrad mot alla våra medlemsbutiker samtidigt som den lokala handlarens frihet uppmuntras inom ramen för vår enhetliga grafiska profil.
Vad är det bästa med samarbetet?
– TMG har en väldig förståelse för vår affär, de ser till att allt flyter på och funkar i verkligheten. Här finns en inställning att alltid vilja lösa saker och hitta smarta vägar att göra det. Vi uppskattar den enkla och raka kommunikation utan krångel. Oavsett vem vi pratar med inom TMG fastnar inte processen utan drivs framåt hela vägen in i mål. Det är tryggt och bekvämt, avslutar Martin med ett leende.
Fakta
Emab är en samlings-organisation för fria trafik-butikshandlare över hela Sverige. Medlemskapet ger butikerna inköpsfördelar samt hjälp med marknadsföring, affärsutveckling och butiks-utveckling. För de trafikbutiker som önskar profilera sig genom rikstäckande varumärken finns möjligheten att ansluta sig till Gulf- eller Frendokedjorna. Butikskonceptet är detsamma vare sig det är Frendo eller Gulf.
För närvarande har Emab totalt drygt 320 medlemsbutiker. Omkring 250 av dem är kampanjbutiker varav ca 100 är Frendo och ca 50 är Gulf. Gulf är en drivmedelsstation som vanligtvis har en butik kopplad till sig. Frendo-handlaren säljer inget drivmedel men har sin butik i anslutning till en automatstation av annat varumärke. Emabs medlemmar hittar du över hela landet och ofta på lite mindre orter där de utgör en viktig servicepunkt när det gäller biltillbehör, säsongsartiklar, livsmedel, snabbmat, postutlämning etc.
Med ca 15% marknadsandel ligger Emabs butiker idag på tredje plats i storleksordningen efter OKQ8 och Circle K. Genom en slimmad central organisation ansvarar Emab för inköpsavtal, kategorisortiment, konceptutveckling och marknadsföringsmaterial.