”
Det har nästan blivit som att sälja biljetter till en konsert. Redan minuten efter vi släpper en ny säsongskollektion på webben börjar beställningarna rusa in.
Madeleine Lindqvist
Chefsdesigner
Storefactory
Produktkatalogen som satte fart på försäljningen
Storefactory har snabbt blivit ett starkt svenskt varumärke med egen design inom skandinavisk trend, form och inredning. Varje år presenteras en utvald vår/sommar och höst/vinter-kollektion om cirka 1250 produkter, varav 100 – 200 är nyheter. En riktig höjdpunkt i kalendern för inredningsbutiker och blomsterhandlare!
Egen het skandinavisk design
Storefactory har en skandinavisk designkänsla som gått rakt in i hjärtat på heminredare över hela världen. Sortimentet består enbart av egendesignade produkter som antingen ritas i huset eller i nära samråd med lokala designers och designteam på utvalda fabriker. I sortimentet hittar du såväl tidlösa klassiker som spännande säsongsdetaljer av keramik, metall, glas, papper och textil samt bildkonst. Storefactory är ett levande varumärke som uppskattas av återförsäljarna för sitt spännande, omfattande och uppdaterade sortiment varje säsong.
– Just nu är Tyskland vår största exportmarknad. Det var perfekt timing när vi lanserade Storefactory där samtidigt som den skandinaviska inredningsstilen slog igenom. Vi får ofta höra att vi är deras bästa brand som alltid säljer slut, berättar Madeleine Lindqvist glatt.
Egen design även på marknadsföringen
Såklart, ligger det mycket arbete bakom framgångarna. Både i designverkstaden och i jakten på tillverkare. Även den egendesignade marknadsföringsstrategin väcker stor uppmärksamhet och skapar ständigt nya ringar på vattnet. Spridningen i sociala medier är till mycket hjälp. Madeleine berättar:
– Första åren var vi sparsamma och hade enbart en digital katalog, men så småningom började vi trycka den på traditionellt vis. Ungefär samtidigt var det många i vår bransch som slutade med tryckta kataloger för att presentera sitt sortiment enbart på nätet. Då kändes det som en bra idé att sticka ut ännu mer med vår tryckta produkt. Eftersom vi jobbar med inredning och gillar att sitta och bläddra i fina böcker bestämde vi oss för att leva som vi lär och skapa en mer exklusiv coffee table book av varje säsongskollektion. Då är det mer sannolikt att den sparas och inte hamnar i papperskorgen.
”Varje gång en ny bok släpps står återförsäljarna på tå för att beställa varor ur den nya säsongskollektionen. Hur gick det till?”
Storefactory
Fakta
Storefactory är ett snabbt växande varumärke inom heminredning som startades 2016 i Jönköping av paret Madeleine och Mats Lindqvist. Egen design och stark produktutveckling utmärks av en trendsäker skandinavisk stilkänsla. 80% säljs på export till återförsäljare i hela världen via e-handel. Resterande försäljning sker via återförsäljare i Sverige eller direkt till slutkonsument genom egna hemsidan.
Varje bok är en unik utgåva
I en säsongsbok från Storefactory bläddrar du mellan poetiska texter, produkter och vackra miljöbilder som sprider en stilren skandinavisk hemtrevnad. Fotograferingen, som sköts inhouse, tar ca tre månader inför varje bok som brukar hamna på mellan 224 och 252 sidor. – Vi tar hjälp av en lokal reklambyrå med formgivningen. Även om vi har en tydlig bild framför oss är de mycket bättre på att framkalla en känsla som lyfter och utvecklar varje bok till en unik utgåva. Detta har visat sig vara ett framgångsrecept, säger Madeleine.
Krävs en duktig boktryckare och bokbinder
– Det var naturligt för oss att låta TMG räkna på en sådan här bok. Dels för att de finns i vår närhet men framför allt för att de är erkänt duktiga på böcker och bokbinderi. Annica Roupé i Taberg förstod direkt vilken känsla vi var ute efter. Vi ville trycka en exklusivare bok som skulle kunna bli ett samlarobjekt. En stilren inredningsdetalj som blir en förlängning av vårt varumärke. Som visar upp vårt sortiment med alla sina produkter genom det allra finaste trycket. Med ett omslag i jordnära färger som speglar vår skandinaviska stil, berättar Madeleine och fortsätter:
– Den första linneinbundna boken var en stor upplevelse. Då var vi med hela vägen i tryckeriet och fick följa med processen för att lära oss de olika stegen. Sedan dess har vi låtit TMG ta eget ansvar. De senaste åren har vi även försett dem med en adressfil och låtit dem ombesörja utskicket som går per post. Detta fungerar nu väldigt smidigt för oss.
Jakt på tyg i hela Europa
– Att hitta rätt tyg till bokomslaget har blivit en utmaning för Annica på TMG som har fått ge sig ut på jakt i hela Europa. För oss är det väldigt viktigt att böckerna skapar en fin samling i bokhyllan som harmoniserar i både färgskala, struktur och ytkänsla. Tidigare var Italien stora på tyg till bokomslag, men under pandemin försvann många av leverantörerna. Eftersom vi trycker en upplaga på ca 2.000 ex av varje säsongsbok går det åt många meter, fortsätter Madeleine.
Boken triggar igång försäljningen
– Vi skickar ut boken exklusivt till de återförsäljare som varit aktiva de senaste två säsongerna. De får den ca en vecka innan vi högtidligt lanserar säsongskollektionen på webben, kl 10.00 ett utlyst datum. På så sätt ger vi dem några dagar att bläddra igenom den nya kollektionen och förbereda sina beställningar. När vi sedan går live börjar beställningarna rusa in direkt. Våra kunder har lärt sig att inte vänta eftersom produkterna har en begränsad upplaga och kan ta slut om man inte är snabb. Det är lite kul att vi på det här viset har lyckats skapa ett riktigt drag efter våra produkter, säger Madeleine stolt.
Säljer boken som inredningsdetalj
– Vi är nu inne på den åttonde linneinbundna boken SS-24 = Spring/Summer 2024 (AW = Autumn
Winter) som trycks både på engelska och svenska. Även om boken kostar en hel del att producera är den helt klart värd det. Alla våra återförsäljare väntar med spänning inför varje säsong och sparar den som en helig skrift. Den har till och med blivit så efterfrågad att vi nu väljer att trycka en överupplaga som vi lägger upp till försäljning i webbshoppen. Där köps den både av våra svenska privatkunder och av butiker över hela världen som säljer den vidare som en coffe table book. Det kan man väl kalla för lyckad marknadsföring?, ler Madeleine.