”
Genom marknadsportalen kan vi med enkla medel se till att alla klinikerna blir Evidensia-brandade så mycket som möjligt. Detta hjälper oss att upplevas så starka, professionella och trygga som vi verkligen är.
Simon Disheden
Marknadschef, Evidensia
Smart support gör att veterinärerna kan fokusera på djuren
Svenska Evidensia Djursjukvård har vuxit snabbt sedan starten 2012. Många förvärv och nyetableringar på kort tid har gjort det till en utmaning att hålla ihop varumärket.
Utmaning med snabbt växande verksamhet
– Den stora efterfrågan av professionell veterinärvård har gett oss möjlighet att hålla en stark tillväxttakt redan från början. När sedan antalet husdjur ökade markant under pandemin fick vi upp farten ytterligare. För kliniker som vi startar upp själva från grunden är det naturligt med en kortare startsträcka när vi implementerar varumärket och vårt koncept. De kliniker som vi istället förvärvar behöver självklart lite längre tid att ställa om. Här påverkar förändringen inte bara profileringen utan hela arbetskulturen, med nya systemrutiner, arbetsprocesser etc, berättar marknads- och kommunikationschef Simon Disheden.
– Fördelarna av att vara en del av Evidensia visar sig snabbt för klinikerna. Här får de tillgång till det bästa inom både it, ekonomi, marknad och veterinärmedicinsk expertis. Vårt journalsystem ger exempelvis tillgång till såväl kundklubb och online-bokning. Dessutom får djurägarna tillgång till Evidensias videoveterinärer vilket utökar servicen och tryggheten. Nu jobbar vi aktivt med att se till så att alla Evidensia-kliniker visar upp en tydlig enad grafisk profil. Då bygger vi ett ännu starkare varumärke, konstaterar Simon.
Skräddarsydd marknadsportal gör allting enklare
Lösningen har blivit en egen portal där allt profil- och marknadsmaterial finns färdigt för klinikerna att enkelt beställa själva ifrån. Snabbt, lättåtkomligt och alltid med rätt varumärkesprofilering. För personalen sparar detta mycket värdefull tid som nu kan fokuseras helt på att ge djuren den bästa möjliga vården.
– Allt profilerat förbrukningsmaterial, affischer, kampanjmaterial, profilprodukter och kläder, giveaways, godis, med mera finns nu samlat i en skräddarsydd marknadsportal som alla våra kliniker har tillgång till. Det är Taberg Media Group som hjälpt oss att lägga upp och fylla den med innehåll på ett föredömligt sätt. TMG trycker och tar fram alla produkterna, till och med fasadskyltarna som de även söker bygglov för och hjälper oss att montera upp. Det har blivit väldigt smidigt, säger Simon.
”Den centrala administrationen för att serva alla 80 Evidensia-kliniker i Sverige med rätt profil- och marknadsmaterial har blivit minimal”
Evidensia
Fakta
Evidensia Djursjukvård bedriver marknadsledande djursjukvård på 80 platser runtom i Sverige samt på webben. IVC Evidensia, som grundades i Sverige 2012, är idag Europas ledande leverantör av djursjukvård med verksamhet i 20 länder, inklusive Kanada. Enbart i Sverige sysselsätter verk-samheten ca 2300 anställda.
Bättre kvalitet till lägre pris med beställning on-demand
– Vi producerar det mesta av vårt gemensamma marknadsmaterial inhouse och lägger upp det för beställning on-demand i portalen. Där kan varje klinik sedan själva beställa tryck efter behov och få fakturan direkt från TMG. Finns det specifika lokala önskemål hjälper TMG till med både original och produktion. De säkerställer rätt färger och rätt grafisk profil på allt som bär vårt varumärke, vilket känns tryggt, säger Simon.
– Det är fantastiskt att kunna hänvisa klinikerna till marknadsportalen där allting finns färdigt och lättillgängligt. Ingen behöver lägga tid på att tänka ut var de ska beställa ifrån eller hur det ska utformas. Det är mycket uppskattat. Tillsammans med TMG har vi också blivit duktiga på att uppdatera och förändra sortimentet för att hålla det levande och intressant, berättar Simon och fortsätter:
– För två år sedan rensade Annelie Jelenic upp ordentligt i vårt tidigare utbud av profilprodukter och kläder. Med hennes stora nätverk av direkta leverantörer har vi kunnat kapa flera mellanhänder vilket gör att vi nu kan erbjuda produkter med bättre kvalitet. Tillsammans med TMG har vi fått också möjligheten att trycka upp mycket av våra profilprodukter on-demand, på så sätt kan vi minimera antalet lagerartiklar och slipper binda upp kapital på stora lagerinköp.
Varumärkesbrandade produkter kan sprida omtanke och vårda kundrelationen även i svåra stunder. Gosedjuren Evid och Ensia används som giveaways till barn som haft en känslosam upplevelse på kliniken och är i behov av tröst. De mjuka djuren, som har prytts med Evidensias speciella halsband, kan beställas till klinikerna direkt från marknadsportalen.
Automatisk bevakning missar ingenting
– Jag har kontakt med Annelie eller Ingela på TMG minst en gång i veckan. Det kan gälla en ny idé eller att något är på väg att ta slut. Eftersom systemet bevakar saldot automatiskt missar vi aldrig att beställa nytt i tid. Detta underlättar väldigt mycket för mig i vardagen samtidigt som vi håller en väldigt hög servicegrad till våra veterinärkliniker, avslutar en nöjd Simon Disheden.