Tillsammans har vi gjort allt möjligt
I november 2024 var det 70 år sedan min farmor och farfar, Lisa och Stig Lind, grundade det lilla tryckeri som idag vuxit till en allomfattande tryckerikoncern och något av en digital kommunikationsspecialist. För detta kan vi tacka en sann entreprenör, ett jordnära affärstänk, ett stort teknikintresse och fantastiska medarbetare som brinner för våra kunders bästa.
I Taberg blir Stig inget hot
Farfar Stig var en erkänt duktig tryckare i Jönköping när han sade upp sig för att starta eget. Tryckerierna på orten blev oroade för ytterligare konkurrens och hotade då pappersleverantörerna med att sluta köpa från dem, om de sålde papper till Stig. För att inte konkurrera lokalt tvingades Stig därför söka sig ut på landsbygden. Taberg fick det bli. Det var här vår saga började, i ett uthus på Nissanvägen 27, år 1954. Bland de första kunderna fanns Missionskyrkan i Taberg, som vi fortfarande levererar till. Sedan dess har tryckeriet i Taberg flyttat ett antal gånger. 1973 hamnade vi i den gamla yllefabriken eller ”yllet” där vi befinner oss än idag, och nu är ägare till fastigheterna.
Hängiven tryckare + sann entreprenör
Medan Stig var en hängiven tryckare var hans son Jörgen en sann entreprenör. Redan som tonåring köpte han prylar som han sålde vidare på postorder för att tjäna en slant. Så när Jörgen kom in i tryckeriet efter skolan började företaget växa. Den stora expansionen kom på 1980- och 90-talen. Jörgen började då köpa upp ett antal tryckerier runtom i landet (bland annat i Landsbro, Stockholm, Växjö, Jönköping, Göteborg, Laholm, Landskrona, Malmö och Kumla). Flera av tryckerierna som förvärvades var också större än Taberg när de köptes. Det blev till slut väldigt många företag, som genom åren sedan har konsoliderats.
Tredje generationen Lind vid rodret
Som söner till Jörgen var jag (Mikael) och min bror från början inriktade på att plugga till ingenjörer och jobba med annat. Efter några år som byggnadsingenjör valde jag år 2000 att börja heltid på tryckeriet och är idag koncernchef. Peter, som blev maskiningenjör och även utbildade sig till anestesisjuksköterska, jobbade under många år med medicinteknik. Först 2021 sadlade han om och kom på allvar in i Taberg Media Group. Idag ansvarar han för koncernens tekniska och strategiska utveckling i rollen som projektledare. Vi är nu tredje generationen av familjen Lind som driver Taberg Media Group vidare in i framtiden.
Största tryckpressen imponerar inte på oss
Det är få branscher som kan mäta sig med de stora förändringar som den grafiska industrin har varit med om sedan 2000-talet. Men marknadens krav på teknikutveckling har inte alltid varit självklar. Förr var det vanligt att tryckerier köpte maskiner för maskinens skull, utifrån normen att den som har flest och störst maskiner vinner. Så gjorde inte vi. Vi har aldrig känt behovet av det flashigaste utan satsat på säkra kort. Flera gånger har vi köpt begagnat för att först prova. Vår jordnära inställning till investeringar har lett till att vi aldrig förköpt oss. Vi har alltid prioriterat en stabil soliditet och sparat pengar i bolaget om det skulle bli sämre tider.
Starka lok fick med oss på det digitala tåget
När det gällde satsningen på digital teknik har vi genom åren haft flera bolag i koncernen som varit offensiva, pålästa och duktiga på att analysera vad vi bör satsa på för att hänga med i utvecklingen. En stor lyhördhet för marknadens behov har gjort att vi oftast lyckats satsa rätt! Det finns alltid några starka ”lok” som har både kunskap och ork att dra framåt, och ser till att vi hoppar på tåget. Detta har gjort att vi de senaste 10-15 åren verkligen har dragit ifrån när det gäller den digitala tekniken.
Vi kan idag erbjuda smarta digitala flödessystem och mycket kundanpassade digitala lösningar. Vi har också skaffat oss en hög strategisk kompetens inom digital marknadsföring och vi snackar inte bara – vi är ”doers” som kan genomföra den. Det betyder att vi idag kan erbjuda våra kunder ett väldigt brett utbud av tjänster inom både tryckt och digital kommunikation.
Långsiktigt miljöarbete har gett status
Vårt miljöengagemang betyder självklart också mycket och är en förutsättning för att lyckas. Teams-mötena har minskat våra persontransporter i hög grad. Våra förmånsbilar kommer dessutom bytas mot fossilfria fordon i takt med att avtalen löper ut. Vi var också väldigt tidiga med miljöcertifieringar och har under lång tid enbart använt papper och färger med miljömärkning. I höst blev vi hedersamt utvalda som första grafiska koncern i Europa, att tillsammans med leverantören VISUTECH, testa och validera HP Indigos helt PFAS-fria färg för deras arkmaskiner. Testerna blev så framgångsrika att vi nu valt att helt gå över till den nya färgen med start på vår anläggning i Taberg, med Stockholm hack i häl.
Tagit på oss kundernas glasögon
Det viktigaste av allt för vår framgång är ändå att vi har bytt fokus på vad det är vi håller på med. Att vi gör investeringarna för våra kunders skull. Inom vilka segment finns våra kunder? Vilka är kunderna och vad behöver de? Tänk. Tänk. Tänk. Och sedan sätter vi fart. Detta har utvecklat oss på ett sätt som marknaden efterfrågar och gett oss styrka i stabiliteten. Vi försöker också leva som vi lär. Vi har själva tagit oss igenom de processer som vi vill att våra kunder ska ta sig igenom. Vi vet vad vi pratar om och vilket internt arbete det innebär. Detta gäller till exempel vår hemsida som vi får mycket beröm för. Den uppfyller verkligen allt den ska och säljer oss som en komplett helhetsleverantör. Så var det inte riktigt för tio år sedan.
”Tillsammans” Media Group
Fram till 2020 bestod vi av en grupp bolag som bedrev våra verksamheter självständigt under egna namn. Då bestämde vi att ta ett helhetsgrepp och svetsa ihop oss under ett och samma namn ut mot marknaden – Taberg Media Group. Vi är idag ett enda gäng som kompletterar varandra genom våra olika kompetenser och säljer våra tjänster som ett bolag.
Inom Taberg Media Group har vi inte längre flera ben som springer i väg åt olika håll och snubblar över varandra. Vi har i stället väldigt många armar som krokar arm, med högteknisk kompetens och digitala resurser, för att hjälpa våra kunder att nå framgång.
”Tillsammans” Media Group har blivit en intern framgångsslogan. Under pandemin förstärktes vi-känslan ännu mer och sedan de digitala distansmötena blivit vardag fungerar vi som en lättillgänglig enhet trots att vi sitter på olika orter. Det som betyder mest för oss idag är våra duktiga medarbetare, som oavsett uppdrag och position alltid är fokuserade på att gemenskapen i bolaget och leveransen är viktigast av allt. Jag hoppas att vi aldrig kommer tappa suget efter utveckling och att vi behåller det här engagemanget.
Tack för 70 fantastiska år!
Mikael Lind, koncernchef