Jultomtens starka röda identitet – hur fick han den?

Hos den jultomte vi ser idag hittar vi inte många likheter med vare sig biskopen Sankt Nikolaus eller den lille gårdstomten i grå kläder från den svenska folksagan. Istället ser vi en godmodig rundlagd man med stort vitt skägg och kläder i klaraste rött. Vem bestämde att han skulle se ut så?

Som så mycket annat skapades bilden av dagens jultomte i Amerika. Det var i början av 1900-talet som den röda tomtedräkten med vita pälskanter ersatte den tidigare amerikanska tomtens blå rock med stjärnor och rödvitrandiga byxor. Varför dräkten blev just röd kan vi bara spekulera om men en sak vet vi säkert. Röd är en varm signalfärg som fångar ögat och öppnar hjärtat. Det är också den färg som har längst våglängd, vilket faktiskt gör röd till den färg som ett barn först kan urskilja, redan vid två veckors ålder.

Santa Claus à la Coca-Cola

Coca-Cola såg den röda jultomten och kände stor samhörighet. När det var dags att försöka få folket att ändra uppfattning om att Coca-Cola enbart är en dryck för varma sommardagar anlitades illustratören Haddon Sundblom för marknadsföringskampanjen. Uppdraget var att skapa företagets egen Santa Claus på ett symbolisk men realistisk sätt. Den jultomten gjorde sin debut i Coca-Colas reklam i USA 1931, där han kom med presenter till barnen och pausade i paketutdelningen för att avnjuta en flaska Coca-Cola.

Kampanjen blev så framgångsrik att den inte bara förvandlade Coca Cola till en helårsdryck, utan också befäste uppfattningen om hur den moderne jultomten skulle se ut över stora delar av världen. Haddon Sundbloms originalmålningar av tomten kom att användas på displayer, posters och kalendrar för Coca-Cola ända fram till 1960-talet. Därefter har de varit utställda på bland annat Louvren i Paris och Nordiska Kompaniet i Stockholm.

Underskatta aldrig marknadsföring

Kontentan av detta är att marknadsföringen från ett av världens största varumärken har lyckats påverka hur den generösa röda figur som förgyller vårt julfirande varje år ser ut. Det kan man verkligen kalla för stark impact!

Om jultomten bor i Finland? Det är en helt annan historia.

Bra att veta!

– Vill du trycka tomteröd i CMYK rekommenderar vi: C 000, M 100, Y 100, K 000
– För att trycka Coca-Cola-röd i CMYK ska du använda: C 005, M 100, Y 095, K 000
(PSO Coated v3 / Fogra51)